Minne från barndomen (181/365)



Glada och tossiga kossor
Ett minne från barndomen är när dom släppte ut korna på grönbete på våren. Kossorna blir alldeles tossiga och galna när dom får komma ut från en lång vinter i ladugården. Dom släppte ut kossorna bakom ladugården hos mina kusiner men i bland blev dom så galna att dom rev ner stängslet när dom kom ut och då gällde det att ta skydd. Jag har alltid varit livrädd för kor men tyckte ändå det skulle va kul att se igen.





I tisdags var vi och kollade när dom släppte ut kossorna på Sjöviks gård utanför Bankeryd. Kolla på Arlas hemsida så kan du läsa mer. En riktig folkfest var det. Massor av vuxna och barn som var där och kollade. Vi fick först gå tipspromenad och kolla på gården och efter att dom släppt ut kossorna fick vi bulle och mjölk. Mums! :o)





Det var verkligen roligt att återuppleva de gamla minnena.

Foto nr 42


    Synpunkter, uttalande och annat



AnnaKK

Hejsan!



Tack så hjärtligt för kommentaren du lämnade i min blogg igår - och tack för att jag via den fick chansen att hitta till din mysiga fotoblogg! :-)



Härlig bildserie på kosläppet i inlägget här! Sånt har jag också varit med om, fast det är många år sen nu. Men då var det inte tal om att stå vid sidan om och fotografera, utan jag förväntades vara nåt slags levande stängsel och stå mer eller mindre mitt framför de skenande kreaturen och försöka styra dem åt rätt håll när de kom ut genom lagårdsdörren! Verkligen den rätta uppgiften - jag har ju nästintill koskräck!?! 8-X Men det gick ju trots allt bra, så jag ska inte klaga. Och ett minne för livet blev det ju tydligen också, eftersom jag fortfarande kommer ihåg det så väl. :-)



Ha en fin dag! :-)


Avsändare Margareta G
     2009-05-07 | http://bildgatan.wordpress.com

Hingstutsläppet har jag hört talas om brukar vara på det ibland, men koutsläppet. Härliga bilder och absolut inte de bilder vi är van att se på kor. Mycket trevligt.



/Margareta G


Charlotta
     2009-05-07 | http://livetmedleran.blogg.se/

Vilken glädje du har fångat i dina bilder! Det smittar! Jag bara ler när jag ser dem.:-D



(Vem skulle inte bli tokig av lycka om man varit instängd en hel vinter förresten... ;-) )



© Latta 2015. All rights reserved. Design by Latta.

Alla bilder som visas här på bloggen är tagna av mig om ingenting annat framgår.
Ingen kopiering eller användning av bilderna utan min tillåtelse.
Tänk på upphovsrättslagen!
Besökare just nu:   |   i dag:   |   totalt sedan start 2008-06-16