Trafikvett

Jag måste berätta... På väg hem från Stockholm höll jag på att köra in i en bil som svängde ut precis framför mej på motorvägen. Jag låg i omkörningsfilen och i hans fil skockade det sej lite så han svängde ut i min fil precis framför näsan på mej. Fick illnita för att inte köra in i honom. Som tur fanns ingen bil nära mej bakom. Annars kunde det gått illa. Att inte folk kan lära sej att titta i backspeglarna och vrida lite på huvudet för att se så det inte kommer någon innan de svänger ut. Jag blev riktigt rädd när bilen körde ut framför mej, Jag höll ganska hög hastighet ~ 110 km/h plus att det var mörkt, regnigt och en massa trafik i mötande filer.

Likadant när jag ska gå över övergångsstället till jobbet. Där är det tvåfiligt. Tror ni att bilarna stannar. Inte då! Och är det så att en bil stannar i den ena filen så ska ni inte tro att dom stannar i den andra. Rent livsfarligt att gå över om man inte sett att bilarna stannat i båda filerna innan man beger sej ut på gatan.

Nu när jag ändå håller på kan ska jag passa på att ge en känga åt alla dom som cyklar över övergångsställen utan att varken titta åt höger eller vänster innan de cyklar över. Utan bara tar förgivet att bilisterna ska stanna. Led cykeln över om ni vill ha företräde. Och ni gångare... visa att ni vill gå över gatan innan ni traskar ut. Man är faktiskt inte tankeläsare och kan veta innan vad ni tänker ta er för.

Oj, detta blev visste ett lite argt inlägg. Förlåt. Jag vill inte vara gnällig. Nu är inte alla som jag beskrivit ovan, många är jättebra. Men alla borde vara mer uppmärksamma och försiktiga i trafiken. Som ni kanske förstår är jag både bilist och gångare. Cyklar gör jag också men jag försöker ta det försiktigt i trafiken.

   



PS. Vill du synas? Bär reflex! Det gör jag.


    Synpunkter, uttalande och annat




© Latta 2015. All rights reserved. Design by Latta.

Alla bilder som visas här på bloggen är tagna av mig om ingenting annat framgår.
Ingen kopiering eller användning av bilderna utan min tillåtelse.
Tänk på upphovsrättslagen!
Besökare just nu:   |   i dag:   |   totalt sedan start 2008-06-16