Fyrverkerier






Nu är det snart nyårsafton och med den dessa vackra fyrverkerier. Om man skulle försöka ta lite kort i år igen. Denna gång kommer jag nog att befinna mej på en högre plats med bättre utsikt. Jag hoppas jag får tillfälle och kan ha kameran med mej även om det blir lite bökigt.

Här kommer iaf några tips när du ska foto nyårsraketer som jag har använt mej av.

Läge: M
Bländare: f/8-16
Slutare: Bulb* och så länge som fyrverkeriet lyser på himlen, ca 2-10 sek.
Vitbalans: Använd läge Auto och justera ev i RAW.
ISO100

Valet av objektiv beror på avståndet och vilket resultat man önskar.
Stativ är nödvändigt.


Ställ skärpan manuellt på något långt bort i fjärran (t ex ett hus eller en lampa) eller på något annat på det avstånd som du tror raketen kommer smälla på.

Jag har tidigare använt en svart kartongskiva på ca 20-30 cm i diameter när jag fotot fyrverkerier och tycker det funkar bra.
 
Placera kameran på ditt stativ. Håll den svarta skivan ett par centimeter framför optiken. Ställ tidsinställningen på Bulb (B). Nu öppnar du slutaren och låser den i öppet läge. När du hör raketen flyga iväg tar du bort din svarta skiva framför optiken och njuter av raketen. När den klingat av håller du åter din svarta skiva framför optiken. Stäng sedan slutaren. Var noga med att inte röra kameran med kartongskivan.

I och med att du under hela förloppet haft slutaren öppen registrerade kameran allt ljus raketen avgav. Ljusintensiteten ökade och minskade snabbt i alla skeenden. När explosionen sker har raketens eldsvans för längesedan slocknat. När de sista stjärnorna gnistrar till, är det åter mörkt där raketen exploderade.

Använder du ingen pappskiva använder du samma inställning på bulb-läget. Du trycker ner avtryckaren när raketen flyger iväg och släpper den inte förrän den smällt i luften. Bästa resultat får du om du använder en självutlösare för då minskar risken för skakningsoskärpa

Befinner du dig i en miljö där du exempelvis har en upplyst stadsmiljö måste även denna del av motivet bli rätt exponerad. Håller du slutaren öppen för länge överexponeras de fasta ljusskenen så småningom till att se ut som om det var mitt på dagen. Underexponerar du denna del blir det inte mycket kvar av miljökompositionen. Experimentera dej fram till en bra bländare och slutartid.


* Med bulb-läget menas att slutaren är öppen medan avtryckare är nedtryckt. Används Time bulb (- -) öppnas slutaren när avtryckaren på fjärrkontrollen trycks ned och förblir öppen tills avtryckaren trycks ned igen. Kan endast användas tillsammans med fjärrkontrollen. Iaf på den kamera jag har.



Lycka till nu då!


    Synpunkter, uttalande och annat



Jenny
     2010-12-31 |

ojojoj det är överkurs men ska använda min kamera flitigt ändå !! Hoppas du får en härlig nyårsafton och ett fantastiskt 2011 ! kram J



© Latta 2015. All rights reserved. Design by Latta.

Alla bilder som visas här på bloggen är tagna av mig om ingenting annat framgår.
Ingen kopiering eller användning av bilderna utan min tillåtelse.
Tänk på upphovsrättslagen!
Besökare just nu:   |   i dag:   |   totalt sedan start 2008-06-16